„Tiristorka“ – svijetli primjer hrvatskog dizajna i tehnologije

 Autorica teksta Kristina Pavlović / Zagreb, srpanj 2024.

 

Iako se o dizajnerima lokomotiva i vlakova malo zna jer su, najčešće, dio tima koji zajednički radi na nekome projektu, jedno hrvatsko dizajnersko ime pojavit će se upišete li u internetsku tražilicu „dizajn lokomotive“. Riječ je o mr. sc. Zlatku Kapetanoviću, danas profesoru na Arhitektonskome fakultetu u Zagrebu, Studiju dizajna.

Fotografija izložena na ulazu u depoe Hrvatskoga željezničkog muzeja – „Parnjača i tiristorka“

 

Kada su u tvornici Končar[1] 1981. proizveli tiristorsku[2] lokomotivu (tada je bila označena brojem 442), u to je vrijeme to uspjelo samo petorici svjetskih proizvođača tračničkih vozila.

Bio je to trijumf visokog tehničkog i tehnološkog standarda. Dizajn i izvedba električne tiristorske lokomotive 442 bio je opsežan zadatak u kojemu je sudjelovao velik broj stručnjaka.

Elaborat o dizajnu tiristorske lokomotive, kojim su definirani oblik sanduka, bojenje oplate i rješenje upravljačnice lokomotive, izradio je prof. Zlatko Kapetanović iz tvorničkog Odjela za dizajn.

 

 

[1] Tvornica Končar osnovana je 1921. pod nazivom Elektra. Rade Končar, narodni heroj iz Drugoga svjetskog rata, čije je ime i prezime ponijela elektroindustrija od 1946. i koji je nosila do 1990., po zanimanju je bio strojobravar i jedno je vrijeme radio upravo u toj tvornici. Od 1991. sustav nosi naziv Končar uz dodatak Elektroindustrija, da bi ga u zadnjemu razdoblju zamijenio naziv Končar grupa.

[2] tiristor (engl. thyristor, od grč. ϑύρα: vrata + [trans]istor), zbirni naziv sklopnih poluvodičkih elemenata s bistabilnom karakteristikom, u radu kojih se izmjenjuju isključeno i uključeno stanje. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. 2013. – 2024. Leksikografski zavod Miroslav Krleža. <https://www.enciklopedija.hr/clanak/tiristor> (pristupljeno 4. srpnja 2024.)

Prototip tiristorske lokomotive 442-001 (HŽ serija 1142) – dizajn Zlatko Kapetanović (https://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=157)
„Dobar dizajn je smisleni odgovor na stvarnost koja nas okružuje“, izjavila je svojedobno poznata hrvatska dizajnerica Sanja Bachrach Krištofić.

Nesumnjivo je kod osmišljavanja proizvoda dizajn vrlo važan element, i to ne zato da biste se mogli hvaliti time da imate nešto s dizajnerskim potpisom, nego zato što dobar dizajn rješava probleme i traje. Upravo zato o nekim dizajnerskim komadima i danas govorimo s divljenjem. Pa čak i kada su u pitanju vlakovi!

 

KAKO SAM DIZAJNIRAO „TIRISTORKU“

 

Iz intervjua s prof. Zlatkom Kapetanovićem objavljenog u „Željezničaru“ u studenome 2011.[1] doznaje se kako je dizajner vrlo ozbiljno shvatio svoj projektni zadatak želeći u proces dizajniranja uključiti i brigu o korisniku, pokušavajući humanizirati odnos čovjeka i tehničko-tehnoloških sustava u upravljačnici lokomotive. Zato je dva tjedna, i dan i noć, proveo sa strojovođama u vožnji u lokomotivi na raznim relacijama.

„Fotografirao sam sam njihove pokrete i radnje, pratio dohvate ruku i nogu, zapisivao njihova zapažanja i tako stvorio opsežnu dokumentaciju o predradnjama i radnjama strojovođe“, istaknuo je Kapetanović.

 

[1] Škorić, Vlatka, 2011. Mr. sc. Zlatko Kapetanović: Kako sam dizajnirao tiristorku. Željezničar. XLVI. 792. str. 30.

 

Nacrt za plan organizacije unutrašnjosti upravljačke kabine tiristorske lokomotive 442 i ergonomska studija izvedbe upravljačkog pulta (https://mrezadizajna.com/katalog/elektricna-tiristorska-lokomotiva-442)

 

„Razgovarao sam i s radnicima na održavanju na temelju čega je nastala ploča s mjernim uređajima koja se jednostavno diže što omogućava laku zamjenu nekog njezinog dijela… Na temelju prikupljenih podataka i izvedene dokumentacije, u tadašnjem pogonu stolarije tvornice Gredelj i u suradnji s maketarom Miroslavom Manceom iz Končareva Odjela za dizajn, izrađena je maketa upravljačnice iz lesonita, stiropora i pleksiglasa u stvarnoj veličini. Maketa je poslužila za provjeru naših ergonomskih, ali i konstrukcijskih rješenja.“

Unutrašnjost upravljačke kabine tiristorske lokomotive 442 (https://mrezadizajna.com/katalog/elektricna-tiristorska-lokomotiva-442)

 

 

Vanjski oblik tiristorske lokomotive karakterizira lagano iskošena karoserija, dok su staklene površine čelnih prozora znatno veće od njihovih prethodnica, diodnih lokomotiva serije 441.

Sama konstrukcija sanduka čvršća je i otpornija na moguće udarce. Središnji metalni stup između čelnih stakala dodatno je ojačan čelikom radi boljeg podnošenja sudara.

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/H%C5%BD_1142_011_u_Zagrebu.jpg

 

OBOJENE KAKO BI BILE VIDLJIVE U MAGLI

 

Bojenje oplate sanduka također je bilo drugačije u odnosu na diodnu lokomotivu, a u velikoj je mjeri određeno ulaznim parametrom da lokomotiva u magli mora biti uočljiva s udaljenosti do 200 metara.  Zbog toga su korištene boje iz toplog dijela spektra. Krov i donji dio sanduka bili su obojeni u crveno, dok je gornji dio sanduka bio žute boje.

Osnovni okvir lokomotive bio je tamnocrvene boje, a postolja i odbojnici obojeni su u crno. Sredinom sanduka lokomotive te njegovim gornjim i donjim rubom prolazile su bijele ukrasne trake s tamnocrvenim obrubom.

Središnja ukrasna traka na čelu lokomotive bila je prekinuta slikovnim znakom Jugoslavenskih željeznica. Brojčane oznake lokomotive bile su smještene iznad odbojnika u gornjemu lijevom i desnom kutu čeonog dijela osnovnog okvira. Na sredini bočnih strana sanduka bijelom bojom na crvenoj podlozi bio je otisnut latinični natpis „Jugoslavenske željeznice“, kojim su obilježavane sve tadašnje električne lokomotive u posjedu ŽTP-a Zagreb.

 

Elektrolokomotiva JŽ 442-001 kao izložak na Zagrebačkome velesajmu, fotografija iz Zbirke fotografija HŽM-a, Inv. oznaka: ZF 3778 8-3, autor nepoznat

 

Nakon što su prešle u posjed Hrvatskih željeznica, lokomotive serije 1142 jedina su vučna vozila koja su zadržala svoje izvorno bojenje. Slikovni znak JŽ-a zamijenjen je logotipom Hrvatskih željeznica, a brojčana oznaka na čelu lokomotive uvećana je i pomaknuta na sredinu.

Natpisi „Jugoslavenske željeznice“ na bočnim stranama sanduka uklonjeni su i zamijenjeni rednim brojem lokomotive, a kasnije je kod nekih lokomotiva na istome mjestu otisnut natpis „HŽ Vuča vlakova“.[1]

 

[1] Ožanić, Marijan. 4. travnja 2018. Razvoj Končareve tiristorske lokomotive (7) – Ispitivanje lokomotiva iz serijske proizvodnje. (https://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=165)

https://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=165

 

 

Prvu znatnu promjenu vanjskog izgleda lokomotive serije 1142 doživjele su tijekom 2017., nepunih trideset godina nakon što su puštene u promet. Na lokomotivi brojčane oznake 1142 008 izvedeni su velik popravak i modernizacija te je tom prilikom prvi put primijenjeno novo rješenje bojenja oplate, u skladu s osnovnim elementima vizualnog identiteta HŽ Putničkog prijevoza iz travnja 2015.[1]

 

Upravljačnica je projektirana prema najsuvremenijih standardima; većina instrumenata smještena je na upravljačkome stolu te je lako dostupna strojovođi iz sjedećeg i stajaćeg položaja.

Zbog pojačane buke uzrokovane vožnjom velikim brzinama upravljačnica je dodatno zvučno izolirana.

U suradnji sa strojovođama, u upravljačnicu je ugrađena suvremena prateća oprema poput hladnjaka, umivaonika, kuhala te rashladnog uređaja.

 

[1] Le Rail. JŽ Wechselstromlokomotiven Baureihe 442 (http://www.le-rail.ch/text/projekt42.htm#442)

Unutrašnjost upravljačke kabine tiristorske lokomotive 442 (https://mrezadizajna.com/katalog/elektricna-tiristorska-lokomotiva-442) 

 

Lokomotivski sanduk dovršen je u radionici tvornice Janko Gredelj 31. listopada 1981., nakon čega je otpremljen u pogone tvornice Rade Končar, gdje je obavljeno završno sklapanje lokomotive.

 

HŽ 1142 / JŽ 442

 

Željezničari zagrebačkog ŽTP-a tiristorskoj su lokomotivi nadjenuli nadimak „Štefica“, jer je svečano puštena u rad 26. prosinca 1981., na blagdan Sv. Stjepana.

Nadimak se nije zadržao te je nakon nekog vremena među strojovođama prevladao novi naziv „Brena“ prema pjevačici Lepoj Breni, koja je tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća na području čitave Jugoslavije uživala iznimnu popularnost.

Pored „Brene“ uvriježio se i izvorni nadimak „Tiristorka“, koji su joj nadjenuli zaposlenici iz Končara već tijekom razvoja lokomotive.[1]

 

Tehnička oznaka te lokomotive danas je „električna tiristorska lokomotiva serije HŽ 1142, 25 kV 50 Hz“, a u dokumentima iz vremena njezina razvoja i službenim dokumentima tadašnjih Jugoslavenskih željeznica to je bila lokomotiva serije JŽ 442.

Prototip lokomotive imao je oznaku JŽ 442-001. Lokomotive iz serijske proizvodnje imale su nakon toga oznake 442-002, 442-003 itd.

 

 

[1] Ožanić, Marijan. 14. ožujka 2018. Razvoj Končareve tiristorske lokomotive (4) – Ispitivanje „rasutog modela“ i puštanje u rad. (. https://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=160)

U članku pod naslovom „Start naše nove lokomotive“ na naslovnoj stranici „Končarevca“, koji je izišao na Badnjak, 24. prosinca 1981. (Godina XVIII), najavljeno je svečano puštanje u promet prve lokomotive iz serije JŽ 442 zakazano za 26. prosinca (https://www.sveopoduzetnistvu.com/index.php?main=clanak&id=160)

 

Lokomotive su, njih 16, izgrađene između 1981. i 1989. Bile su namijenjene za vuču vlakova za prijevoz putnika brzinom do 160 km/h te za vuču teretnih vlakova pretežno na nizinskim prugama, ali i na brdskim prugama uz odgovarajući postupak.

Prototip, JŽ 442-001, bio je prva električna lokomotiva koja je u cijelosti razvijena i proizvedena na području bivše Jugoslavije.

Lokomotive serije 1142 najsnažnije su električne lokomotive u posjedu Hrvatskih željeznica. Trenutačno se u inventarskome parku HŽ Putničkog prijevoza nalazi 15 lokomotiva serije 1142. Sve su lokomotive u voznome stanju.

Od 16 proizvedenih lokomotiva jedna je uništena u Domovinskome ratu 1991. u Vinkovcima.

Do početka 2018. nova inačica službenog bojenja primijenjena je na dvije modernizirane lokomotive iz spomenute serije.

Nova inačica službenog bojenja (https://koncar-kev.hr/proizvodi-i-usluge/elektricne-lokomotive/)
https://railcolornews.com/2018/02/01/hr-hz-cargo-debuts-a-new-livery/