MALE, CRNE, DRVENE

Autorica teksta: Kristina Pavlović / Zagreb, ožujak 2025.

 

 

U depoima Hrvatskoga željezničkog muzeja (HŽM), prostorima gdje se čuvaju i štite muzejski predmeti iz željezničke povijesti, nalaze se police s malim drvenim lokomotivama, replikama onakvih kakve su vozile po našim prugama. Mahom je riječ o maketama parnjača, a koje je od drveta, u mjerilu 1 : 100, izradio i obojio crnom, crvenom i bijelom bojom Bogoslav Globan tijekom druge polovine 20. stoljeća. U Muzej su dospjele otkupom od autora 1994.

Te su male drvene ljepotice, s kotačima koji se daju okretati, dio Zbirke maketa HŽM-a.

Drvene makete lokomotiva u depou HŽM-a, foto: K. Pavlović

 

Među njima je i jedna serije MÁV 424, odnosno JDŽ/JŽ 11. To je maketa čiji je inventarni broj 325 i prikazuje parnu lokomotivu JŽ 11-062.

Maketa je duga 28 cm, visoka 7 cm, a široka 4 cm. Cijela drvena lokomotiva, odnosno maketa, teži 300 grama.

Drvena maketa parne lokomotive JŽ 11-062 u depou HŽM-a

 

 

Lokomotive serije 11 nosile su tu oznaku u bivšoj državi, dakle JDŽ/JŽ 11, ali je u stvari bila riječ o mađarskim lokomotivama izvorne oznake MÁV 424.

 

MÁVAG I LOKOMOTIVE MÁV 424 (Nurmi i Bivol)

MÁV 424 bile su parne lokomotive za vuču brzih i putničkih vlakova. Proizvodio ih je MÁVAG (mađ. Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára). Radilo se o tvornici željezničkih vozila iz Budimpešte u vlasništvu Kraljevine Mađarske. Najcjenjeniji proizvodi MÁVAG-a bile su parne lokomotive od kojih je prva proizvedena 1873.

Nakon Drugoga svjetskog rata tvornica je nacionalizirana, a riječ kraljevski (Királyi) izbačena iz njezina naziva. Godine 1959. bila je spojena s tvrtkom Ganz u novu tvrtku Ganz-MÁVAG, koja je djelovala sve do prosinca 1988. Tvrtka je nastavila poslovati preko nekoliko drugih pravnih nasljednika, manjih tvrtki, uključujući Ganz Motor Kft. i Ganz Energetikai Gépgyártó Kft.

Prvu parnu lokomotivu broj 424 MÁVAG je proizveo 1924., a posljednju iz te serije 1958. Mađari su te lokomotive smatrali svojom najuspješnijom konstrukcijom.

Te lokomotive pojavljuju se u brojnim nostalgičnim sjećanjima, u književnosti, u filmovima i suvremenome modelarstvu. Nadimci su im bili Bivol i Nurmi (po Paavu Nurmiju, finskome trkaču popularnome u Mađarskoj).

Ukupno ih je sagrađeno 514. Nakon Drugoga svjetskog rata određeni broj tih lokomotiva su uime ratne odštete primile Jugoslavenske državne željeznice (JDŽ), koje su im dodijelile oznaku JDŽ 11.

Lokomotive serije JDŽ/JŽ 11  – MAV 424 vukle su ekspresne i brze putničke vlakove po nizinskim prugama u Hrvatskoj. Iz putničkog prijevoza povučene su sedamdesetih godina 20. stoljeća, ali su sve do početka osamdesetih vukle teretne vlakove.

U Zbirci tehničke dokumentacije HŽM-a pohranjeni su u neki nacrti dijelova tih jedanaestica.

Ventil regulatora lokom. serije 11 (Inv. oznaka: ZTD-31.1 03 025)          Napojna glava lokom. serije 11 (Inv. oznaka: ZTD-31.1 03 029)                 Šamotni svod lokom. 11 (Inv. oznaka: ZTD31-1.03 001)

 

 

Posebnu počast vozilima JDŽ/JŽ 11 odala je Hrvatska pošta 2012. izdavanjem prigodnih poštanskih maraka iz serije „Lokomotive“.  Marku je dizajnirao Miran Šabić, magistar umjetnosti iz Samobora, a fotografije grafika napravila je Ana Sladetić.

Poštanska marka izdana 2012. godine

 

 

TRI JEDANAESTICE ZA PLAVI VLAK

Parne lokomotive serije JDŽ/JŽ 11, osim što su bile izvrsni strojevi, postale su na prostorima bivše države poznate i po tome što su tri od njih bile sagrađene po posebnoj narudžbi, za posebnu namjenu. Naime, 1947. od  Tvornice MÁVAG u Budimpešti naručene su lokomotive za vuču tzv. Plavog vlaka, koji je za druge Jugoslavije imao status predsjedničkog, odnosno Titova vlaka. Te su tri lokomotive dobile oznake JŽ 11-015, JŽ 11-022 i JŽ 11-023.

U to vrijeme bila je riječ o najsuvremenijim lokomotivama, koje su zbog svojih tehničkih značajki i ostvarenih poboljšanja smatrane najuspješnijim lokomotivama mađarske lokomotivske industrije. Bile su, s tenderom, mase oko 100 tona, dužine oko 21 metra, a mogle su se kretati brzinom do 90 km/h.

Sve tri lokomotive u vuču Plavog vlaka bile su uključene odmah nakon izgradnje. Plavi vlak vozile su do početka šezdesetih godina prošlog stoljeća kada su zamijenjene novim dizel-hidrauličnim lokomotivama serije D-66 njemačke proizvodnje kupljenima 1958. Nakon što su bile uključene u promet, dizel-hidraulične lokomotive dobile su serijsku oznaku JŽ 761 i popularne nazive Sutjeska, Kozara i Dinara.

Izgubivši „posao“ vuče Plavog vlaka tri parne lokomotive serije 11 u prometu su bile aktivne do početka osamdesetih godina 20. stoljeća, kao i ostale iz iste serije. Sve tri do danas su ostale sačuvane kao muzejski eksponati. U Ljubljani je 11-023, u Beogradu 11-022, a u Zagrebu je ostala 11-015.

 

 

SUDBINA LOKOMOTIVE JŽ 11-015 

Lokomotiva serije 11-015 vodila se u Ložionici Zagreb i vozila je do travnja 1980. Nedugo potom bila je obnovljena i 27. srpnja 1982. postavljena kao spomen-lokomotiva na plato na istočnoj strani Zagreb Glavnog kolodvora.

Parna lokomotiva JŽ 11-015 u vrijeme izlaganja u Zagreb Glavnom kolodvoru

Zbirka fotografija HŽM-a, autor: nepoznat, godina: između 1982. i 1992., Inv. oznaka: ZF 21 1-1

 

 

 

 

Na tome je mjestu ostala do svibnja 1992. kada je premještena na izložbene kolosijeke Hrvatskoga željezničkog muzeja, gdje se čuva i danas.

 

 

Dampflokomotive JŽ 11-015 HŽM Zagreb © MAG Lifestyle & Reisemagazin, fotograf Michael A. Grandits

 

A ŠTO JE BILO S DRUGIM JEDANAESTICAMA? 

Parna lokomotiva oznake JŽ 11-001 odvezla je posljednji putnički vlak na parni pogon iz Zagreba u Sisak 1. ožujka 1976., a dvadeset godina poslije međumuzejskom razmjenom otpremljena je iz Hrvatske u željeznički muzej u Budimpešti.

Zbirka fotografija HŽM-a, parna lokomotiva 11-001, autor: nepoznat, godina: 1976., Inv. oznaka: ZF 20 1-1

 

Parna lokomotiva oznake JŽ 11-041 bila je posljednja parna lokomotiva koja je popravljana u tvornici „Janko Gredelj“ u Zagrebu. Uz malu svečanost napustila je tvornički krug 27. listopada 1976.

Nisu lokomotive JŽ 11-001 i  JŽ 11-015 jedine iz te serije koje su završile kao muzejski predmeti. U kolodvoru u Kninu nalazi se lokomotiva JŽ 11- 061, koja je također dio fundusa HŽM-a i dio Zbirke željezničkih vozila i dijelova.

Parna lokomotiva JŽ 11-061 u željezničkome kolodvoru Knin

 

Na kraju, završit ćemo kako smo i počeli, maketama!

Naime, osim već spomenute drvene makete lokomotive JŽ 11-062 u Hrvatskome željezničkom muzeju čuva se maketa još jedne jedanaestice pod inventarnim brojem 227. Riječ je o prilično velikome predmetu dugome oko 2 metra, visokome 50 cm, širokome 28 cm, a teškom oko 50 kg. Ta maketa predstavlja lokomotivu JŽ 11-031, a u mjerilu 1 : 10 izrađena je u Sekciji za vuču vlakova u Sisku 1960. Kao materijali korišteni su drvo i metal, dok je maketa obojena u tamnozelenu i crnu boju. U muzejski fundus HŽM-a upisana je 2002., a potpuno restaurirana 2003. i danas se čuva u depou Muzeja kao dio Zbirke maketa.