OBLIKUJTE SVOJU STEAMPUNK LOKOMOTIVU – radionica Hrvatskoga željezničkog muzeja za "sedmaše" OŠ Zlatar "Bistrica
U povodu MEĐUNARODNOG DANA MUZEJA, 18. svibnja 2024. kojemu je tema – MUZEJI ZA EDUKACIJU I ISTRAŽIVANJE
Što danas djeca znaju o vlakovima? Kako ih doživljavaju? Voze li se njima? Imaju li, i kakvu, spoznaju o povijesti i razvoju željeznice?
Sve su to pitanja na koja je odgovore među skupinom sastavljenom od 31 učenika i učenice u OŠ Zlatar Bistrica pokušala dobiti viša kustosica pedagoginja Hrvatskoga željezničkog muzeja, Kristina Pavlović.
Na radionici pod nazivom „Oblikujte svoju steampunk lokomotivu“ težište je bilo na povezanosti tehnologije i umjetnosti na primjeru vlakova, posebno parnih lokomotiva, i na njihovoj inspirativnoj ulozi u razvoju tehnologije, ali i podžanra u kulturi i znanstvenoj fantastici koji je nazvan steampunk.
Viša kustosica pedagoginja Hrvatskoga željezničkog muzeja, Kristina Pavlović upoznaje zlatarbistričke “sedmaše” s parnim strojem i načinom njegova funkcioniranja
Zlatarbistrički osnovnoškolci imaju priliku gledati vlakove svakodnevno jer pruga Zagreb – Varaždin prolazi kroz njihovo mjesto još od 1886., no malo se njih vozilo vlakom i o željeznici ne zna puno.
Upravo zbog te činjenice ravnateljica škole Jasna Kokot Pelko i profesor tehničke kulture Ivica Švaljek sa zadovoljstvom su se uključili u ovaj projekt Hrvatskoga željezničkog muzeja. Tijekom radionice učenici su upoznati s vlakovima i željeznicom općenito, a težište je stavljeno na način rada parnog stroja, njegovu primjenu i revoluciju koju je izazvao te na posljedicu toga u pop-kulturi u 20. i 21. stoljeću, osobito u podvrsti nazvanoj steampunk. Osim priče djeca su dobila karakterističan zadatak – na temelju predloška i spoznaja iz prezentacije trebala su dizajnirati svoju lokomotivu u navedenome stilu.
I taj su zadatak izvrsno obavila, bez obzira na to što im do tada ni pojam ni estetika steampunka nisu bili poznati, baš kao ni knjige Julesa Verna ni filmovi proizišli iz njegovih romana, a koji su pravi predstavnici tog podžanra znanstvene fantastike.
Crtež Julesa Vernea u steampunk stilu i stanica pariške podzemne željeznice posvećena tom ultimativnom heroju tog podžanra znanstvene fantastike
Muzejska pedagoginja HŽM-a sa sedmašima je, nakon prezentacije, razgovarala o njihovim spoznajama povezanima sa znanstvenom fantastikom, filmovima, računalnim igrama, knjigama ili glazbenim spotovima te su zajednički izdvojili neke osnovne elemente koji su korišteni za oblikovanje estetike steampunka poput vodene pare, klipova, mehaničkih satova, kompasa, propelera, spojnica, te metala kao osnovnog materijala i pripadajućih mu boja kao što su srebrna, zlatna i bakrena.
Kada su osvijestili osnovne elemente dizajna, podijeljeni su im crni papir, bijele drvene boje, zlatni i srebrni flomasteri, kistovi i listići metalnih folija.
Radove s radionice djeca su ponijela kući, ali su fotografije dovršenih radova naknadno slala na muzejsku e-adresu.
Materijale potrebne za održavanje radionice osigurala je HŽ Infrastruktura d.o.o. – Hrvatski željeznički muzej.
Inače, osim što je engleska riječ za vodenu paru, glavni pogon parnog stroja, STE(A)M je akronim nastao u Americi, a čija slova označuju početna slova engleskih riječi:
– Science (znanost)
– Technology (tehnologija)
– Engineering (inženjerstvo)
– Art (umjetnost)
– Mathematics (matematika).
Posljednjih se godina mnoge obrazovne ustanove bave upravo STEAM edukacijom jer ona, za razliku od obrazovanja koje je u školama podijeljeno na predmete, rješavanju problema pristupa primjenjujući znanje iz navedenih područja. Na taj se način potiče učenje koje nije u „ladicama“ i ne obuhvaća činjenice koje su u njih spremljene, nego znanje koje znamo kada i kako koristiti.
STEM edukacija jest obrazovanje za 21. stoljeće, a Hrvatski željeznički muzej tim programom nastoji pratiti suvremene muzejsko-pedagoške standarde.